Friday 30 September 2011

CERITA BERKAITAN "SUNGAI"


Aku Merawat Air Sungai Gombak

Pagi tadi aku telah menghadiri satu menyuarat terkejut... macam mana lah aku tak terkejut... skali aku sampai je kat meeting tu rupa rupanya meeting perlantikan company aku sebagai penasihat sistem M&E... Meeting ni memang kelakar kerana kat sini company aku telah dijodohkan secara paksa atau "Married Force" kepada consultant C&S... Nasib baik aku dah tahu sape yang bakal aku kahwin dari semalam lagi... Aku terkejut sebab meeting ni sepatutnya Bos aku turun... Meeting pasal nego Fees tu...

Cume yang kelakar bagi team team lain lah... M&E yang dipanggil baru tau sape jodoh mereka masa meeting tu... then dalam masa yang sama diorang kene kate setuju tak "kahwin paksa" dengan C&S yang telah dilantik oleh JPS... haha... korang ingat lelaki dengan perempuan je bole kawin paksa... kerja pun boleh kene kahwin paksa...

Ini adalah salah satu wahyu dari Bos aku... nasib baik lah ini kerja senang je... iaitu Kerja Kerja Merawat Air Sungai Gombak... Macam biasa... Projek buat Jalan mahupun projek merawat air sungai ni bagi aku adalah Projek Buang Masa... Almaklumlah skop kerja kecik je tapi impak dia sangat besar... Tak pasal pasal aku terpaksa layan sembang C&S ...Sungai tak cukup dalam lah.... Kene korek sampai earth work lah... Macam mana nak treat slope lah... Cuma ini first time je aku wat projek sungai... so tak kan nak lepas kan peluang buat bende baru... Asik buat bangunan je dok gado dengan akitek hari2... baik aku berbakti pulak pada Alam Sekitar... Cintailah Sungai Kita...

Skop aku kali ni design Biofilter Sistem untuk rawat air sungai gombak yang banyak sangat najis orang asli.... dan Trash Trapt Automatik (Sistem kumpul sampah secara automatik oleh conveyor) sebab orang awam tak reti hargai sungai... tahu buang sampah je kat sungai tu... Dah timbul satu masalah kat aku macam mana nak design sistem kutip sampah sungai otomatik... Tapi tak pe... bak kata Bos aku... Ada masalah Ade lah duit ko dapat bila lepas solve problem hahah....

Abes meeting aku jalan site saje nak tahu keadaan tapak....

Pertemuan Sg Gombak Dan Sg Balongkong... Kat sini lah kene design Biofilter system nak rawat air tahi orang asli... Ape yang memeningkan aku sekarang ni macam mana lah nak tarik supply?

Kat sini pulak aku kene design pengangkut sampah otomotik... yang ade sekarang kat sungai ni penahan sampah manual je... Kan bagus kalo tak de orang buang sampah... tak de lah aku kene wat keje kutip sampah sungai ni...

Sekian terima kasih... semoga kerja kerja pembersihan sungai ni berjaya... Akhir kate dari Karam Sing Waliah... "Kuman Di Sebarang Sungai Kita Nampak... Gajah Di Depan Mata Tidak Kelihatan"

0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More